Każdy zostawia ślad węglowy. Jak go ograniczyć?

O śladzie węglowym mówi się coraz częściej i w coraz większej liczbie kontekstów. Nic dziwnego – stanowi on mierzalny wskaźnik wpływu na środowisko. Mierzenie śladu węglowego jest więc ważnym działaniem, by efektywnie redukować swój wpływ na planetę.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Ślad węglowy pozostawiają nie tylko fabryki i globalne firmy. Generujemy go wszyscy, podejmując różne działania w naszym codziennym życiu. Co to znaczy? Istotną kwestią jest już sama konsumpcja dóbr i nasze wybory zakupowe. W ograniczaniu śladu węglowego może więc pomóc np. kupowanie produktów wytwarzanych w sposób jak najmniej inwazyjny dla środowiska. 

Jak zmierzyć swój ślad węglowy?

Na początek kilka słów wyjaśnienia. Ślad węglowy to suma gazów cieplarnianych emitowanych bezpośrednio i pośrednio przez osobę, produkt czy organizację. Duża emisja wpływa na zmiany klimatu, które pociągają za sobą katastrofalne skutki dla naszej planety i nas samych. 

Ślad węglowy jest więc bardzo wiarygodnym i mierzalnym wskaźnikiem, który obrazuje wpływ jednostek i firm na środowisko naturalne. Jego miarą jest tona ekwiwalentu dwutlenku węgla. W ślad węglowy wlicza się bardzo wiele czynników – zużycie energii w czasie transportu czy magazynowania produktu, emisja gazów cieplarnianych przy wydobywaniu surowców potrzebnych do zrobienia danej rzeczy etc. Ślad węglowy pozostawiają nie tylko procesy technologiczne, lecz także podróżowanie, przygotowywanie posiłków, uprawa roślin czy hodowla zwierząt. Widać więc wyraźnie, że praktycznie każda ludzka aktywność ma wpływ na przyrodę i klimat.

Czy wiesz że…

Każdy z nas w ciągu roku pozostawia ślad węglowy na poziomie ok. 10-11 ton CO2?

Szacuje się, że każdy Polak średnio pozostawia ślad węglowy o wartości ok. 10-11 ton dwutlenku węgla rocznie. Ślad węglowy firm i instytucji – co oczywiste – jest dużo większy. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw i organizacji bierze odpowiedzialność za swoje działania i podejmuje szereg aktywności, by zmniejszać ilość emitowanych do atmosfery gazów cieplarnianych. 

Jak ograniczyć ślad węglowy?

Zmiany w firmie, które mają ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko, mogą dotyczyć różnych obszarów działalności. Dobrym przykładem jest Decathlon Polska – marka, która od pięciu lat monitoruje swój ślad węglowy, a także stale stawia sobie kolejne ambitne cele. W efekcie w 2022 r. udało jej się zmniejszyć ślad węglowy o 8 proc. względem 2021 r. Jakie działania podjęła w tym celu?

Ogromne ilości gazów cieplarnianych są emitowane w wyniku spalania paliw kopalnych. Dlatego dobrym krokiem w stronę zmniejszania śladu węglowego jest stawianie na "zieloną energię", czyli pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak słońce, woda i wiatr. Już teraz sklep Decathlon w Olsztynie 20 proc. energii pozyskuje z instalacji fotowoltaicznej. Plan jest taki, by do końca 2026 r. 100 proc. energii zużywanej we wszystkich sklepach i magazynach marki pochodziło z OZE.

Coraz więcej produktów Decathlonu powstaje z tworzyw pochodzących z recyklingu. Przedmioty z kategorii Ecodesign są w przynajmniej 70 proc. wykonane z materiałów z drugiego obiegu, a ich sprzedaż stanowi obecnie ponad 22 proc. obrotu marki (w 2023 r. będzie to już ponad 30 proc.). Korzystanie z produktów z recyklingu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszanie śladu węglowego. Zużywa bowiem znacznie mniej energii niż produkcja od podstaw.

Decathlon Polska wdraża również projekt Ecomobility. Przy sklepach i magazynach montowane są wiaty rowerowe, a pracownicy są zachęcani do wypożyczania zrównoważonych środków transportu, takich jak rowery, skutery elektryczne czy hulajnogi elektryczne. W tej chwili marka może pochwalić się spadkiem emisji dwutlenku węgla, związanej z dojazdami pracowników do pracy, o 16,7 proc.

Na redukcję śladu węglowego wpływ ma również wybór energooszczędnego oświetlenia. Obecnie korzystają z niego wszystkie salony Decathlon w Polsce.

Decathlon Polska proponuje także swoim klientom usługi pozwalające dać produktom drugie życie. Skup, naprawa i sprzedaż używanego sprzętu w 2022 r. przełożyły się na zaoszczędzenie ekwiwalentu w wysokości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2, a w 2022 r. marka dała drugie życie 15 tys. produktów).

To na pewno nie koniec. Decathlon Polska ma bowiem jeszcze wiele ambitnych planów, w tym wymianę części floty na pojazdy bardziej ekologiczne czy projekt mający na celu zmniejszenie zużycia plastiku w transporcie. 

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Daj produktom drugie życie. Skorzystasz Ty, skorzysta planeta

Coraz więcej marek dostrzega potrzebę maksymalnego wykorzystania potencjału już wyprodukowanych i znajdujących się na rynku przedmiotów – po to, by zmniejszać ślad węglowy, minimalizować zużycie nieodnawialnych surowców i redukować ilość produktów trafiających do śmieci. Jedną z firm, która podejmuje działania w tym obszarze, jest Decathlon.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Wśród sposobów walki z marnotrawstwem surowców, nadmierną eksploatacją środowiska naturalnego i generowaniem odpadów znajduje się ekonomia cyrkularna. Pojęcie to wiąże się z wydłużaniem cyklu życia produktów tak długo, jak to tylko możliwe – w tym z dawaniem im drugiego życia. W końcu to, czego już nie potrzebujemy, może posłużyć komuś innemu. 

Często zdarza się, że nie wykorzystujemy produktów tak długo, jak moglibyśmy to robić i wyrzucamy sprzęt, który nadal nadaje się do użytku.. Wynika to z wielu czynników – nieumiejętności przeprowadzenia naprawy, chęci podążania za wciąż zmieniającymi się trendami czy też braku potrzeby dalszego używania określonego sprzętu.

Reuse, czyli jedno z R w zero waste

Koncepcja zero waste, ściśle związana z ekonomią cyrkularną, opiera się na zasadzie 5R: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot, a więc: odmawiaj, ograniczaj, użyj ponownie, przetwarzaj (także segreguj śmieci) i kompostuj. Ponowne używanie (reuse) oznacza w tym przypadku nie tylko naprawianie, lecz także wykorzystywanie danej rzeczy wielokrotnie, czasem z zupełnie nowym przeznaczeniem. 

Trend ten uwidacznia się m.in. w rosnącej popularności pchlich targów, second-handów oraz inicjatyw upcyklingowych, w których ramach rzemieślnicy tworzą piękne i użyteczne przedmioty z wykorzystaniem tego, co innym nie jest już potrzebne. 

Dać produktom drugie życie Nie potrzebujesz już określonego przedmiotu? Nie wyrzucaj go, przekaż komuś, kto chętnie z niego skorzysta.

"Użyj ponownie" nie musi jednak odnosić się do przetwarzania. Może być też rozumiane jako dawanie produktom drugiego życia – nie wyrzucanie ich, lecz przekazywanie osobom, które chętnie z nich skorzystają.  

Jak rozumie to marka Decathlon?

Decathlon działa na rzecz propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako marka odpowiedzialna podejmuje szereg działań, które ograniczają wpływ produkcji na przyrodę i klimat oraz przyczyniają się do ochrony środowiska. Dlatego w sklepach Decathlon nie tylko wypożyczysz i naprawisz sprzęt, lecz także kupisz produkty z drugiej ręki!

W ponad połowie sklepów stacjonarnych Decathlon działa już usługa Buyback, dzięki której można sprzedać sprzęt, którego już się nie potrzebuje. Zdarza się przecież, że dana dyscyplina nie jest jednak dla nas. Niejednokrotnie zmienia się też sytuacja życiowa i na aktywne uprawianie konkretnego sportu nie ma już czasu lub przestrzeni. Często dochodzi też do sytuacji, w których sięgamy po inny, bardziej profesjonalny model sprzętu. W każdym z tych przypadków warto sprzedać zalegające w domu przedmioty i dać im drugie życie, zamiast bezrefleksyjnie wyrzucać lub niepotrzebnie gromadzić z myślą, że może jeszcze kiedyś się przydadzą. Te sprzęty mogą komuś sprawić radość, a my odzyskamy część wydanych pieniędzy. Sprzedać można rowery, hulajnogi, sprzęt fitness, plecaki czy namioty turystyczne - ważne jednak, aby produkty były w stanie, który po odpowiednim serwisie pozwoli na ich dalsze użytkowanie.

W 2022 r. udało się odkupić 248 przedmiotów, z których ponad połowa znalazła już nowych właścicieli. Do końca 2023 r. Decathlon planuje wprowadzić usługę Buyback w całym kraju.

W Decathlon dzięki usłudze Buyback możesz sprzedać sprzęt, którego już nie potrzebujesz

W Decathlon można sprzedać rower, hulajnogę, sprzęt fitness, plecak czy namiot turystyczny

W 2022 r. udało się odkupić 248 przedmiotów, z których ponad połowa znalazła już nowych właścicieli

Używane sprzęty czy akcesoria można kupić dzięki usłudze Decathlon 2nd Life

Dostępny towar jest w pełni sprawny i dostajemy na niego 2 lata gwarancji

Z kolei usługa Decathlon 2nd Life pozwala kupić używane sprzęty i akcesoria. Część z nich ma nieznaczne wady estetyczne, które nie wpływają na funkcjonalność, bezpieczeństwo czy jakość użytkowania. Wszystkie sprzęty wprowadzane do ponownego obiegu są jednocześnie dokładnie sprawdzane i – w razie potrzeby – naprawiane. Kupujący ma zatem pewność, że staje się właścicielem w pełni sprawnego towaru, na który otrzymuje 2-letnią gwarancję. Usługa ta jest dostępna we wszystkich sklepach Decathlon w Polsce oraz na decathlon.pl.

Wprowadzanie do ponownego obiegu sprzętu, który nie jest już używany przez obecnych właścicieli, to nie tylko istotna ulga dla naszej planety, lecz także dobry sposób na oszczędzanie pieniędzy. Jednocześnie usługi Decathlon Buyback i 2nd Life pozwalają na przedłużenie żywotności przedmiotów oraz na redukcję odpadów.

Dzięki Decathlon Buyback i Decathlon 2nd Life nowe życie otrzymało już ponad 15 tys. przedmiotów, co przekłada się na zaoszczędzenie ekwiwalentu o wartości 105 ton dwutlenku węgla (przy produkcji jednego przedmiotu marka generuje średnio 7 kg CO2).

Masz w domu przedmiot, którego już nie używasz? Daj mu drugie życie! Potrzebujesz sprzętu lub konkretnych akcesoriów? Sprawdź najpierw ofertę z rzeczami używanymi. Nie tylko zaoszczędzisz, ale też dołożysz swoją cegiełkę do działań na rzecz ochrony środowiska. Przyłącz się do Misji Decathlon i uratuj planetę dla sportu.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Nie zawsze musisz kupować – to będzie zysk dla Ciebie i planety

Nadmierny konsumpcjonizm nie jest dobry ani dla naszych portfeli, ani tym bardziej dla planety. Oznacza bowiem dużą eksploatację środowiska naturalnego – poprzez uszczuplanie zasobów i generowanie odpadów. Dlatego marki odpowiedzialne wdrażają działania wpisujące się w zasady ekonomii cyrkularnej.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Celem ekonomii cyrkularnej jest podtrzymywanie wartości i przydatności produktów tak długo, jak to tylko możliwe. Wiąże się to z dążeniem do obiegu zamkniętego – modelu zakładającego m.in. ponowne wykorzystanie przedmiotów, które mogłyby stać się odpadem. Nie ogranicza się to jednak tylko do recyklingu. W ramach ekonomii cyrkularnej wdraża się rozwiązania mające na celu redukcję użycia zasobów, a także działania które sprawiają, że konsumenci kupują mniej nowych produktów.

Recepta na masową konsumpcję

Nadmierna konsumpcja sprzyja masowej produkcji, która nie zawsze odbywa się z poszanowaniem środowiska naturalnego. Każdy nowo wytworzony przedmiot generuje ślad węglowy (co wiąże się z emisją gazów cieplarnianych) i odpady produkcyjne. Wymaga wykorzystania energii i zużycia surowców (m.in. wody, której już zaczyna brakować na niektórych obszarach). 

Nadmierna konsumpcja wiąże się też ze skróceniem cyklu życia wielu produktów – ubrania bywają wyrzucane już po kilku założeniach, a gadżety elektroniczne wymieniane na nowy model, mimo że stary jest jeszcze sprawny. Produkty nie zostają więc wykorzystane w takim stopniu, na jaki pozwalają ich właściwości. To szybkie pozbywanie się rzeczy z jednej strony jest związane z rosnącym dobrobytem, chęcią posiadania i potrzebą nadążania za trendami, z drugiej – z niską jakością produktów wytwarzanych masowo. 

Czy wiesz, że…

Z 13,7 mln ton śmieci tylko 5,4 mln ton zostało w 2021 r. zebranych w Polsce selektywnie?

Tymczasem jako społeczeństwo produkujemy coraz więcej śmieci. W 2021 r. na jednego Polaka przypadało średnio 358 kg odpadów komunalnych, czyli o 16 kg więcej niż rok wcześniej. Niestety, z 13,7 mln ton śmieci tylko 5,4 mln ton zostało zebranych selektywnie. Oznacza to, że znaczna część odpadów nawet nie miała szans na przetworzenie i trafiła na wysypisko. 

Dlatego tak ważna jest troska o wydłużenie cyklu życia produktów – od ekoprojektowania, przez stawianie na jakość, jak i przez wdrożenie usług pozwalających na naprawę lub wypożyczenie sprzętu. 

Zrównoważona konsumpcja i drugie życie produktów

Marka Decathlon ma świadomość, że jej działalność nie pozostaje obojętna dla środowiska. Dlatego też wdraża szereg działań mających zrekompensować ten negatywny wpływ. Z jednej strony stosuje się do założeń zrównoważonej produkcji i konsumpcji (takich jak redukcja śladu węglowego na etapie wytwarzania i transportu czy wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł do zasilania sklepów), z drugiej wprowadza w życie zasady ekonomii cyrkularnej. Dzięki temu produkt zamiast stać się odpadem, jest wykorzystywany przez kolejne miesiące, a nawet lata.

Przyzwyczailiśmy się do tego, że gdy sprzęt zawodzi, to go wymieniamy na nowszy zamiast próbować naprawić. To błąd! W każdym sklepie Decathlon działa serwis, w którym można usunąć taką usterkę.
Potrzebujesz sprzętu na letni wyjazd? A może chcesz przetestować nowe rozwiązanie? Nie kupuj! Dołącz do 15 tys. zadowolonych klientów i skorzystaj z usługi Decathlon Rent.

Jak to wygląda w praktyce? Usługa Decathlon Rent pozwala na wypożyczenie sprzętu sportowego. Daje to możliwość uprawiania różnych dyscyplin bez konieczności zakupu potrzebnych akcesoriów. To świetna propozycja dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego np. jazdy na rowerze elektrycznym, ale nie są pewne, czy dana aktywność na pewno im się spodoba, lub w danym momencie nie mają wystarczającego budżetu, by kupić dobry sprzęt. Dzięki temu potem w piwnicach czy na strychach nie zalegają produkty, które nie spełniły oczekiwań, okazały się niepotrzebne lub – jak np. przyczepka do roweru – są wykorzystywane okazjonalnie. W tej chwili usługa ta działa we wszystkich sklepach Decathlon w Polsce, a także online z opcją dostawy do domu. W ciągu roku skorzystało z niej aż 15 tys. osób. Każdy z produktów w asortymencie został wypożyczony średnio 9 razy.

Druga usługa – Decathlon Serwis to naprawa uszkodzonego sprzętu. Pozwala przedłużyć żywotność produktu i przeciwdziałać nawykowi wyrzucania rzeczy z usterką, którą można często usunąć w prosty sposób. Z usług serwisu skorzystać można w każdym sklepie Decathlon, a w aż 54 z nich dostępne są serwisy stacjonarne. W 2022 r. naprawiono w nich 13 tys. produktów. Najczęściej były to rowery, ale zakres usług obejmuje też m.in. sprzęt fitness, hulajnogi, namioty, kajaki czy narty - całorocznie! Drobne usterki możesz też naprawić we własnym domu - na stronie support.decathlon.pl znajdziesz praktyczne wskazówki jak samodzielnie dokonać podstawowych napraw rowerów czy sprzętu fitness.

Decathlon skupuje i sprzedaje też (po wcześniejszym ewentualnym naprawieniu) produkty z drugiej ręki. Wszystko to pozwala na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko przy jednoczesnym ograniczaniu zużycia nieodnawialnych surowców.

Bo po co kupować nowe, gdy – zgodnie z ekonomią cyrkularną – można naprawić stare lub wypożyczyć sprzęt, który dopiero chcemy przetestować. Przekonajcie się, jakie to proste!

Źródła:

https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/recykling-w-polsce-ile-odpadow-wytwarzamy-a-ile-przetwarzamy,329587.html 

https://naszesmieci.mos.gov.pl/zrownowazona-konsumpcja-na-czym-polega-ta-koncepcja 

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się: