Każdy zostawia ślad węglowy. Jak go ograniczyć?
O śladzie węglowym mówi się coraz częściej i w coraz większej liczbie kontekstów. Nic dziwnego – stanowi on mierzalny wskaźnik wpływu na środowisko. Mierzenie śladu węglowego jest więc ważnym działaniem, by efektywnie redukować swój wpływ na planetę.
Ślad węglowy pozostawiają nie tylko fabryki i globalne firmy. Generujemy go wszyscy, podejmując różne działania w naszym codziennym życiu. Co to znaczy? Istotną kwestią jest już sama konsumpcja dóbr i nasze wybory zakupowe. W ograniczaniu śladu węglowego może więc pomóc np. kupowanie produktów wytwarzanych w sposób jak najmniej inwazyjny dla środowiska.
Na początek kilka słów wyjaśnienia. Ślad węglowy to suma gazów cieplarnianych emitowanych bezpośrednio i pośrednio przez osobę, produkt czy organizację. Duża emisja wpływa na zmiany klimatu, które pociągają za sobą katastrofalne skutki dla naszej planety i nas samych.
Ślad węglowy jest więc bardzo wiarygodnym i mierzalnym wskaźnikiem, który obrazuje wpływ jednostek i firm na środowisko naturalne. Jego miarą jest tona ekwiwalentu dwutlenku węgla. W ślad węglowy wlicza się bardzo wiele czynników – zużycie energii w czasie transportu czy magazynowania produktu, emisja gazów cieplarnianych przy wydobywaniu surowców potrzebnych do zrobienia danej rzeczy etc. Ślad węglowy pozostawiają nie tylko procesy technologiczne, lecz także podróżowanie, przygotowywanie posiłków, uprawa roślin czy hodowla zwierząt. Widać więc wyraźnie, że praktycznie każda ludzka aktywność ma wpływ na przyrodę i klimat.
Czy wiesz że…
Każdy z nas w ciągu roku pozostawia ślad węglowy na poziomie ok. 10-11 ton CO2?
Szacuje się, że każdy Polak średnio pozostawia ślad węglowy o wartości ok. 10-11 ton dwutlenku węgla rocznie. Ślad węglowy firm i instytucji – co oczywiste – jest dużo większy. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw i organizacji bierze odpowiedzialność za swoje działania i podejmuje szereg aktywności, by zmniejszać ilość emitowanych do atmosfery gazów cieplarnianych.
Zmiany w firmie, które mają ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko, mogą dotyczyć różnych obszarów działalności. Dobrym przykładem jest Decathlon Polska – marka, która od pięciu lat monitoruje swój ślad węglowy, a także stale stawia sobie kolejne ambitne cele. W efekcie w 2022 r. udało jej się zmniejszyć ślad węglowy o 8 proc. względem 2021 r. Jakie działania podjęła w tym celu?
Ogromne ilości gazów cieplarnianych są emitowane w wyniku spalania paliw kopalnych. Dlatego dobrym krokiem w stronę zmniejszania śladu węglowego jest stawianie na "zieloną energię", czyli pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak słońce, woda i wiatr. Już teraz sklep Decathlon w Olsztynie 20 proc. energii pozyskuje z instalacji fotowoltaicznej. Plan jest taki, by do końca 2026 r. 100 proc. energii zużywanej we wszystkich sklepach i magazynach marki pochodziło z OZE.
Coraz więcej produktów Decathlonu powstaje z tworzyw pochodzących z recyklingu. Przedmioty z kategorii Ecodesign są w przynajmniej 70 proc. wykonane z materiałów z drugiego obiegu, a ich sprzedaż stanowi obecnie ponad 22 proc. obrotu marki (w 2023 r. będzie to już ponad 30 proc.). Korzystanie z produktów z recyklingu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszanie śladu węglowego. Zużywa bowiem znacznie mniej energii niż produkcja od podstaw.
Rowerem do pracy? Czemu nie!
Decathlon Polska zachęca swoich pracowników do wypożyczania rowerów, skuterów elektrycznych i hulajnóg. To pozwoliło zmniejszyć emisję CO2 związaną z dojazdami do pracy o 16,7 proc.
Energia? Tylko zielona!
Decathlon Polska stawia na "zieloną energię". W tej chwili sklep w Olsztynie 20 proc. energii pozyskuje z instalacji fotowoltaicznej.
Decathlon Polska wdraża również projekt Ecomobility. Przy sklepach i magazynach montowane są wiaty rowerowe, a pracownicy są zachęcani do wypożyczania zrównoważonych środków transportu, takich jak rowery, skutery elektryczne czy hulajnogi elektryczne. W tej chwili marka może pochwalić się spadkiem emisji dwutlenku węgla, związanej z dojazdami pracowników do pracy, o 16,7 proc.
Na redukcję śladu węglowego wpływ ma również wybór energooszczędnego oświetlenia. Obecnie korzystają z niego wszystkie salony Decathlon w Polsce.
Decathlon Polska proponuje także swoim klientom usługi pozwalające dać produktom drugie życie. Skup, naprawa i sprzedaż używanego sprzętu w 2022 r. przełożyły się na zaoszczędzenie ekwiwalentu w wysokości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2, a w 2022 r. marka dała drugie życie 15 tys. produktów).
To na pewno nie koniec. Decathlon Polska ma bowiem jeszcze wiele ambitnych planów, w tym wymianę części floty na pojazdy bardziej ekologiczne czy projekt mający na celu zmniejszenie zużycia plastiku w transporcie.