Noś z myślą o planecie. Ecodesign zyskuje na znaczeniu

Nie da się ukryć, że moda to branża, które powoduje wiele negatywnych skutków dla środowiska. Coraz więcej odpowiedzialnych firm stawia jednak na ecodesign. Wśród nich jedna z największych marek specjalizujących się w sprzęcie i odzieży sportowej – Decathlon.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Jeszcze kilka lat temu marki wypuszczały na rynek jedną lub dwie kolekcje w ciągu roku, obecnie ubrania są wytwarzane w trybie niemal ciągłym – a wszystko po to, by odpowiedzieć na rosnący apetyt konsumentów. Tymczasem przemysł odzieżowy jest odpowiedzialny za ok. 10 proc. emisji gazów cieplarnianych, generuje też odpady. Produkcja ubrań zużywa też bardzo dużo wody. Do wytworzenia jednej bawełnianej koszulki potrzeba jej ok. 2600 l.

Jednocześnie 85 proc. wszystkich tekstyliów każdego roku trafia na wysypiska. Wiele z nich – z powodu niskiej jakości materiałów, inne, bo się znudziły lub wyszły z mody. Oznacza to marnotrawstwo surowców, wykorzystanych do produkcji odzieży oraz generowanie odpadów, które na długo obciążają środowisko.

Jak więc zmniejszyć negatywny wpływ przemysłu odzieżowego na planetę? Z jednej strony – będąc odpowiedzialnymi konsumentami i kupując ubrania wtedy, gdy naprawdę ich potrzebujemy (i to dobrej jakości), z drugiej – stawiając na marki podchodzące do produkcji w sposób odpowiedzialny. 

Każdy z nas może przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na planetę. Jak? Kupując ubrania, których potrzebujemy i – przede wszystkim – dobrej jakości.
Każdego roku aż 85 proc. wszystkich wyprodukowanych tekstyliów trafia na wysypiska śmieci. Te złej jakości szybko się niszczą, a inne po prostu się nudzą i wychodzą z mody.
Ecodesign, czyli jak zminimalizować szkody

W odpowiedzi na wspomniane zagrożenia powstał globalny trend, który charakteryzuje się wykorzystaniem bardziej ekologicznych metod produkcji i zastosowaniem materiałów pochodzących z recyklingu i tych mniej obciążających dla natury. Idea ta nosi miano ecodesignu i znajduje zastosowanie nie tylko w modzie, lecz także np. w architekturze.

Koncepcja ta polega na uwzględnianiu bezpieczeństwa i ekologii już od pierwszych etapów tworzenia produktu. W praktyce oznacza to takie projektowanie ubrań czy sprzętów, by redukować negatywny wpływ na środowisko naturalne podczas całego cyklu życia przedmiotu. Znaczenie ma zarówno sposób pozyskania surowców, jak i technika wytwarzania przedmiotu, sposób jego dystrybucji czy możliwość późniejszej naprawy lub przetworzenia. Jednocześnie produkt, który powstaje zgodnie z założeniem ecodesignu, nadal spełnia tę samą funkcję, co produkt konwencjonalny – nie jest gorszy jakościowo ani mniej użyteczny. Za to bardziej przyjazny środowisku!

Jedną z najważniejszych kwestii w ecodesignie jest wykorzystanie materiałów pochodzących z odzysku. Przetworzenie ich jest bowiem mniej obciążające dla środowiska niż wyprodukowanie na nowo – nie zużywa tyle wody czy energii, a tym samym generuje mniejszy ślad węglowy. Powtórne wykorzystanie surowców przekłada się też na zmniejszenie ilości zalegających odpadów.

Recykling, Dope Dyed i bawełna organiczna

Na ecodesign stawiają duże, globalne marki. Decathlon podejmuje starania, by produkcja sygnowanej przez niego odzieży odbywała się w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. W asortymencie marki można znaleźć produkty należące do kategorii ecodesign. Co ważne, aby do niej trafić, ubrania, sprzęty i akcesoria muszą spełniać rygorystyczne wymagania.

Co najmniej 70 proc. masy produktu wykonanego z poliestru musi pochodzić z recyklingu. Tkaniny bawełniane składają się z kolei w 90 proc. z włókien pochodzących z upraw ekologicznych. W tym przypadku proces uprawy robi ogromną różnicę i przekłada się na znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zmniejszenie zużycia surowców. Zbiory bawełny ekologicznej wykonywane są metodą ręczną. Uprawa z kolei zużywa nawet 91 proc. mniej wody niż w przypadku konwencjonalnego odpowiednika. Nie stosuje się też pestycydów – zastępuje się je nawozami naturalnymi i biodegradowalnymi środkami owadobójczymi.

Aby produkt stał się produktem ecodesign, musi ograniczyć swoją emisję o minimum 10 proc. ekwiwalentu CO2 w porównaniu z rokiem poprzednim.

Co więcej, żywotność produktu musi zwiększyć się o ponad 30 proc. względem poprzedniego modelu, przy zachowaniu pełnej wydajności i funkcjonalności. 

Istotne jest także ograniczanie zużycia wody poprzez wykorzystywanie przędzy "Dope Dyed". Oznacza to, że kolorowe pigmenty są wprowadzane już na etapie produkcji przędzy, a nie w oddzielnym procesie, jak ma to miejsce w tzw. obróbce na mokro. W ten sposób wytwarza się też mniej ścieków, a cała procedura zostaje skrócona.

W tej chwili w asortymencie Decathlon Polska znajduje się już 8 tys. produktów stworzonych z poszanowaniem przyrody, a ponad 22 proc. (w 2023 r. ponad 30 proc.) obrotów Decathlon Polska jest generowane ze sprzedaży asortymentu ecodesign. 

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:
Paul Foulonneau | 3SO L'Agence

Oni dołączyli już do kosmicznej Misji Decathlon. A ty?

Ziemia jest jedyną planetą, na której obecny jest sport. Razem powinniśmy zadbać o to, by tak pozostało! Właśnie ta idea przyświeca Misji Decathlon, do której już przyłączyli się znani sportowcy. Tak naprawdę każdy z nas może wziąć udział w tej nietypowej kosmicznej odysei i zadbać o środowisko. Czasem wcale nie trzeba wiele!

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Decathlon, jako marka odpowiedzialna podejmuje szereg działań, by ograniczać swój wpływ na środowisko. Wprowadza do oferty coraz więcej produktów, w których tworzeniu wykorzystywane są materiały z recyklingu (kategoria Ecodesign), oferuje usługi pozwalające dać drugie życie nieużywanym już przedmiotom (lub kupić sprzęt z drugiej ręki), dąży do zwiększenia udziału odnawialnych źródeł w wykorzystywanej przez sklepy i magazyny energii, a nawet zachęca swoich pracowników do przesiadania się z samochodu na rowery czy skutery elektryczne poprzez darmowe ich udostępnianie. W 2022 r. Decathlon Polska zmniejszył swój ślad węglowy aż o 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. A to na pewno nie było ostatnie słowo firmy!

Marka zachęca również każdego z nas do udziału w kosmicznej misji! Nieco innej niż można by się spodziewać – nie będziemy przecież podbijać innych planet ani penetrować przestrzeni międzygwiezdnych. Jej celem jest zadbanie o tę planetę, za którą jesteśmy odpowiedzialni. W misji nie biorą udziału astronauci, lecz… sportowcy! Dają dobry przykład i zachęcają, by każdy z nas zrobił wszystko, by ocalić planetę dla sportu. To nie jest wcale takie trudne!

Dlaczego warto przystąpić do kosmicznej Misji Decathlon?

Trudno nam wyobrazić sobie, że zanieczyszczenie środowiska mogłoby doprowadzić do tego, że uprawianie sportu, a nawet spacerowanie na świeżym powietrzu byłoby niemożliwe. Tymczasem przyroda boryka się z takimi problemami jak zanik bioróżnorodności, katastrofalne zmiany klimatyczne czy kurczenie się zasobów wody i innych surowców. Wszystko to może sprawić, że świat, jaki znamy, przestanie istnieć. Trzeba powiedzieć jasno: stan naszej planety pogarsza się, a warunki do uprawiania aktywności fizycznej stają się coraz trudniejsze…

"Ziemię mamy tylko jedną i jest ona naszym wspólnym dobrem, dlatego wszelkie inicjatywy zachęcające do dbania o planetę są warte uwagi. Zresztą często działania korzystne dla Ziemi są jednocześnie korzystne dla nas. Zakup używanego produktu, ograniczenie zużywania prądu albo zamiana samochodu na rower pomogą zarówno planecie, jak i nam samym." Natalia Grzegorzewska

W naszym wspólnym interesie leży to, by zahamować negatywne zmiany i ograniczyć wpływ, jaki każdy z nas wywiera na środowisko. To się nam naprawdę opłaci! 

– Warto podejmować działania na rzecz ochrony planety, a taki właśnie cel ma Misja Decathlon. Ziemię mamy tylko jedną i jest ona naszym wspólnym dobrem, dlatego wszelkie inicjatywy zachęcające do dbania o planetę są warte uwagi. Zresztą często działania korzystne dla Ziemi są jednocześnie korzystne dla nas. Zakup używanego produktu, ograniczenie zużywania prądu albo zamiana samochodu na rower pomogą zarówno planecie, jak i nam samym. Jako zawodowa kolarka szczególnie polecam ten ostatni sposób – rower jest nie tylko ekologiczny i korzystny dla zdrowia, lecz także może stać się pasją! – zauważa Natalia Grzegorzewska, zdobywczyni brązowego medalu mistrzostw świata juniorek w kolarstwie górskim.

Każdy może znaleźć swoje miejsce w ekologicznej misji

Wiele zależy od globalnych marek. To one generują większy ślad węglowy i zużywają więcej zasobów niż jednostka. One też mogą wprowadzać zmiany na dużą skalę, które przełożą się na zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko. Właśnie dlatego Decathlon wdraża zasady ekonomii cyrkularnej, mającej na celu maksymalne wydłużenie życia produktu, i stawia na zieloną energię.

"Warto zacząć od najprostszych działań, takich jak gaszenie niepotrzebnych świateł w mieszkaniu albo ograniczenie zużywania wody poprzez branie szybkiego prysznica. Z myślą o Ziemi możemy również zamienić auto na rower, zwłaszcza teraz, gdy robi się coraz cieplej. Każdy z tych małych kroków, jeśli będzie regularnie wykonywany przez wiele osób, da naprawdę znaczące efekty." Laura Bernat

Jednak również każdy z nas powinien pamiętać o założeniach ekologicznej odysei. Dla wszystkich znajdzie się miejsce w Misji Decathlon! Głośno mówi o tym Marcin Lewandowski, ambasador nietypowej misji kosmicznej, olimpijczyk i wielokrotny medalista mistrzostw świata oraz Europy w biegach na 800 i 1500 m.

– Każdy z nas jest odpowiedzialny za to, w jakim stanie jest nasza planeta – ja również. Jako zawodowy biegacz, który przebiega tysiące kilometrów i rocznie wdycha ogromne ilości zanieczyszczonego powietrza, tym bardziej chcę promować dbanie o Ziemię i dawać innym dobry przykład. Wielu z nas na co dzień po prostu nie pamięta o tym, jak pogarsza się stan naszej planety. Dlatego trzeba o tym mówić i przypominać. To szansa, że więcej osób zrobi rachunek sumienia i wprowadzi do swojego życia zmiany z korzyścią dla Ziemi – przekonuje sportowiec.

Co każdy z nas może robić, by uratować planetę dla sportu?

Nasze codzienne wybory i działania mają wpływ na planetę. Jako odpowiedzialni konsumenci możemy stawiać na marki podchodzące do produkcji w sposób zrównoważony, naprawiać uszkodzone przedmioty, zamiast je wyrzucać (np. korzystając z serwisów Decathlon) czy kupować przedmioty z drugiej ręki. A to dopiero początek!

– Możliwości jest mnóstwo, każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Warto zacząć od najprostszych działań, takich jak gaszenie niepotrzebnych świateł w mieszkaniu albo ograniczenie zużywania wody poprzez branie szybkiego prysznica. Z myślą o Ziemi możemy również zamienić auto na rower, zwłaszcza teraz, gdy robi się coraz cieplej. Każdy z tych małych kroków, jeśli będzie regularnie wykonywany przez wiele osób, da naprawdę znaczące efekty – zapewnia Laura Bernat utalentowana pływaczka i mistrzyni Europy juniorów.

Nawet niewielkie działania, które nie wymagają od nas niemal żadnego wysiłku, mają więc znaczenie. Małe kroki, ale systematycznie powtarzane i wykonywane przez wiele osób, doprowadzą do wspólnego celu. W końcu troska o planetę to maraton, a nie sprint.

Przyłącz się do Misji Decathlon! Szczegóły znajdziesz na stronie: misjadecathlon.wp.pl. Razem możemy więcej!

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Ratujmy planetę dla sportu. Weź udział w misji specjalnej i zadbaj o swoje miejsce na Ziemi

Ziemia jest jedynym miejscem we wszechświecie, gdzie istnieje sport – przekonuje marka Decathlon. Tymczasem stan naszej planety stale się pogarsza, a wraz z nim także warunki do aktywności fizycznej. Dlatego Decathlon organizuje nietypową misję kosmiczną, której celem jest... zadbanie o stan naszej planety. Przyłączysz się?

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Zanieczyszczenie powietrza, zmiany klimatu, kurczenie się surowców czy zanik bioróżnorodności to tylko część problemów, z jakimi borykają się przyroda i ludzie. Niestety, w dużym stopniu jest to wina działalności człowieka i rozbuchanego konsumpcjonizmu. Nie da się ukryć, że wpływ na stan środowiska mają również duże marki i prowadzona przez nie masowa produkcja. Dlatego właśnie Decathlon, jako marka odpowiedzialna, a jednocześnie firma o globalnym znaczeniu, od lat podejmuje działania, by ograniczać swój negatywny wpływ na środowisko. To właśnie ekologiczna Misja Decathlon.

Co udało się już zrobić i jakie są dalsze plany?

Działania związane ze zrównoważonym rozwojem w Decathlon Polska widoczne są na wielu płaszczyznach, takich jak redukcja śladu węglowego (w 2022 r. udało się go ograniczyć aż o 8 proc. w porównaniu do 2021 r.!), stosowanie zielonej energii, sadzenie lasów, minimalizacja zużycia plastiku, a nawet wsparcie pracowników w korzystaniu ze zrównoważonych form transportu.

Korzystanie z zielonej energii, sadzenie lasów, ograniczenie zużycia plastiku i przesiadka na zrównoważone formy transportu – te działania pozwoliły marce Decathlon ograniczyć swój ślad węglowy o kolejne 8 proc.

Ważną częścią tych działań jest także model ekonomii cyrkularnej, polegający na wydłużeniu cyklu życia produktów. Jest to związane m.in. ze sprzedażą używanych (ale sprawnych) przedmiotów czy z prowadzeniem serwisu sprzętów. Aby dążyć do zamkniętego obiegu, wprowadzono usługi:

  • Decathlon 2nd Life – czyli sprzedaż produktów z drugiej ręki. Usługa ta jest ściśle związana z Decathlon Buyback – skupem używanych, niepotrzebnych sprzętów czy akcesoriów sportowych;
  • Decathlon Rent – polega na możliwości wypożyczenia sprzętu sportowego – wypróbowania go lub wykorzystania przez krótki czas bez potrzeby zakupu; 
  • Decathlon Serwis – pozwala na naprawę uszkodzonego sprzętu, co przedłuża jego życie. 

Wszystko to przekłada się na ograniczanie eksploatacji nieodnawialnych zasobów i zmniejszenie ilości generowanych odpadów. W 2022 r. udało się dać drugie życie aż 15 tys. produktów, co pozwoliło na zaoszczędzenie ekwiwalentu o wielkości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2). Serwisy Decathlon naprawiły z kolei aż 13 tys. przedmiotów. To jeszcze bardziej zwiększa radość z możliwości uprawiania sportu, prawda?

Uratuj planetę dla sportu

Dołącz do Misji Decathlon i uratuj planetę dla sportu!

Ogranicz zużycie wody

Korzystaj z produktów używanych

Naprawiaj przedmioty

Zamień samochod na rower lub elektryczną hulajnogę

Uratuj planetę dla sportu

Na tym marka Decathlon jednak nie poprzestaje. Cele na przyszłość są ambitne i rozłożone w czasie, ale w końcu troska o planetę to maraton, a nie sprint. Plany obejmują m.in. montaż instalacji fotowoltaicznych na sklepach czy wymianę części pojazdów wykorzystywanych do transportu na modele elektryczne i gazowe. Firma nawiązała też długofalową współpracę z Fundacją Las na Zawsze, w ramach której do 2026 r. posadzi w Polsce co najmniej 10 ha lasów.

Misja Decathlon – przyłącz się!

W misję zaangażowani są pracownicy Decathlon, znani sportowcy, influencerzy oraz... wszyscy, którzy chcą się do niej przyłączyć. W końcu to walka o nasze wspólne dobro! Czasem warto popatrzeć na problem z perspektywy kosmicznej, nabrać nieco dystansu i przystąpić do działania z jeszcze większą energią! Kto wie, może do sprawy przyłączą się również istoty z innych planet? Może one również chciałyby uprawiać sport, a nie mają do tego warunków? Zapewne już niedługo się o tym przekonamy...

Chcesz zadbać o to, by Ziemia wciąż była dobrym miejscem do uprawiania sportu? Przyłącz się do Misji Decathlon i zrób coś dobrego dla planety – ogranicz zużywanie wody i prądu, korzystaj z produktów używanych, zamień auto na rower albo posprzątaj zalegające w pobliskim parku śmieci. Wszystkie te elementy to małe kroki dla człowieka, które będą wielkimi krokami dla Ziemi.

Więcej szczegółów znajdziesz na stronie

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się: