Daj produktom drugie życie. Skorzystasz Ty, skorzysta planeta
Coraz więcej marek dostrzega potrzebę maksymalnego wykorzystania potencjału już wyprodukowanych i znajdujących się na rynku przedmiotów – po to, by zmniejszać ślad węglowy, minimalizować zużycie nieodnawialnych surowców i redukować ilość produktów trafiających do śmieci. Jedną z firm, która podejmuje działania w tym obszarze, jest Decathlon.
Wśród sposobów walki z marnotrawstwem surowców, nadmierną eksploatacją środowiska naturalnego i generowaniem odpadów znajduje się ekonomia cyrkularna. Pojęcie to wiąże się z wydłużaniem cyklu życia produktów tak długo, jak to tylko możliwe – w tym z dawaniem im drugiego życia. W końcu to, czego już nie potrzebujemy, może posłużyć komuś innemu.
Często zdarza się, że nie wykorzystujemy produktów tak długo, jak moglibyśmy to robić i wyrzucamy sprzęt, który nadal nadaje się do użytku.. Wynika to z wielu czynników – nieumiejętności przeprowadzenia naprawy, chęci podążania za wciąż zmieniającymi się trendami czy też braku potrzeby dalszego używania określonego sprzętu.
Koncepcja zero waste, ściśle związana z ekonomią cyrkularną, opiera się na zasadzie 5R: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot, a więc: odmawiaj, ograniczaj, użyj ponownie, przetwarzaj (także segreguj śmieci) i kompostuj. Ponowne używanie (reuse) oznacza w tym przypadku nie tylko naprawianie, lecz także wykorzystywanie danej rzeczy wielokrotnie, czasem z zupełnie nowym przeznaczeniem.
Trend ten uwidacznia się m.in. w rosnącej popularności pchlich targów, second-handów oraz inicjatyw upcyklingowych, w których ramach rzemieślnicy tworzą piękne i użyteczne przedmioty z wykorzystaniem tego, co innym nie jest już potrzebne.
"Użyj ponownie" nie musi jednak odnosić się do przetwarzania. Może być też rozumiane jako dawanie produktom drugiego życia – nie wyrzucanie ich, lecz przekazywanie osobom, które chętnie z nich skorzystają.
Decathlon działa na rzecz propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako marka odpowiedzialna podejmuje szereg działań, które ograniczają wpływ produkcji na przyrodę i klimat oraz przyczyniają się do ochrony środowiska. Dlatego w sklepach Decathlon nie tylko wypożyczysz i naprawisz sprzęt, lecz także kupisz produkty z drugiej ręki!
W ponad połowie sklepów stacjonarnych Decathlon działa już usługa Buyback, dzięki której można sprzedać sprzęt, którego już się nie potrzebuje. Zdarza się przecież, że dana dyscyplina nie jest jednak dla nas. Niejednokrotnie zmienia się też sytuacja życiowa i na aktywne uprawianie konkretnego sportu nie ma już czasu lub przestrzeni. Często dochodzi też do sytuacji, w których sięgamy po inny, bardziej profesjonalny model sprzętu. W każdym z tych przypadków warto sprzedać zalegające w domu przedmioty i dać im drugie życie, zamiast bezrefleksyjnie wyrzucać lub niepotrzebnie gromadzić z myślą, że może jeszcze kiedyś się przydadzą. Te sprzęty mogą komuś sprawić radość, a my odzyskamy część wydanych pieniędzy. Sprzedać można rowery, hulajnogi, sprzęt fitness, plecaki czy namioty turystyczne - ważne jednak, aby produkty były w stanie, który po odpowiednim serwisie pozwoli na ich dalsze użytkowanie.
W 2022 r. udało się odkupić 248 przedmiotów, z których ponad połowa znalazła już nowych właścicieli. Do końca 2023 r. Decathlon planuje wprowadzić usługę Buyback w całym kraju.
Z kolei usługa Decathlon 2nd Life pozwala kupić używane sprzęty i akcesoria. Część z nich ma nieznaczne wady estetyczne, które nie wpływają na funkcjonalność, bezpieczeństwo czy jakość użytkowania. Wszystkie sprzęty wprowadzane do ponownego obiegu są jednocześnie dokładnie sprawdzane i – w razie potrzeby – naprawiane. Kupujący ma zatem pewność, że staje się właścicielem w pełni sprawnego towaru, na który otrzymuje 2-letnią gwarancję. Usługa ta jest dostępna we wszystkich sklepach Decathlon w Polsce oraz na decathlon.pl.
Wprowadzanie do ponownego obiegu sprzętu, który nie jest już używany przez obecnych właścicieli, to nie tylko istotna ulga dla naszej planety, lecz także dobry sposób na oszczędzanie pieniędzy. Jednocześnie usługi Decathlon Buyback i 2nd Life pozwalają na przedłużenie żywotności przedmiotów oraz na redukcję odpadów.
Dzięki Decathlon Buyback i Decathlon 2nd Life nowe życie otrzymało już ponad 15 tys. przedmiotów, co przekłada się na zaoszczędzenie ekwiwalentu o wartości 105 ton dwutlenku węgla (przy produkcji jednego przedmiotu marka generuje średnio 7 kg CO2).
Masz w domu przedmiot, którego już nie używasz? Daj mu drugie życie! Potrzebujesz sprzętu lub konkretnych akcesoriów? Sprawdź najpierw ofertę z rzeczami używanymi. Nie tylko zaoszczędzisz, ale też dołożysz swoją cegiełkę do działań na rzecz ochrony środowiska. Przyłącz się do Misji Decathlon i uratuj planetę dla sportu.