Ratujmy planetę dla sportu. Weź udział w misji specjalnej i zadbaj o swoje miejsce na Ziemi
Ziemia jest jedynym miejscem we wszechświecie, gdzie istnieje sport – przekonuje marka Decathlon. Tymczasem stan naszej planety stale się pogarsza, a wraz z nim także warunki do aktywności fizycznej. Dlatego Decathlon organizuje nietypową misję kosmiczną, której celem jest... zadbanie o stan naszej planety. Przyłączysz się?
Zanieczyszczenie powietrza, zmiany klimatu, kurczenie się surowców czy zanik bioróżnorodności to tylko część problemów, z jakimi borykają się przyroda i ludzie. Niestety, w dużym stopniu jest to wina działalności człowieka i rozbuchanego konsumpcjonizmu. Nie da się ukryć, że wpływ na stan środowiska mają również duże marki i prowadzona przez nie masowa produkcja. Dlatego właśnie Decathlon, jako marka odpowiedzialna, a jednocześnie firma o globalnym znaczeniu, od lat podejmuje działania, by ograniczać swój negatywny wpływ na środowisko. To właśnie ekologiczna Misja Decathlon.
Działania związane ze zrównoważonym rozwojem w Decathlon Polska widoczne są na wielu płaszczyznach, takich jak redukcja śladu węglowego (w 2022 r. udało się go ograniczyć aż o 8 proc. w porównaniu do 2021 r.!), stosowanie zielonej energii, sadzenie lasów, minimalizacja zużycia plastiku, a nawet wsparcie pracowników w korzystaniu ze zrównoważonych form transportu.
Ważną częścią tych działań jest także model ekonomii cyrkularnej, polegający na wydłużeniu cyklu życia produktów. Jest to związane m.in. ze sprzedażą używanych (ale sprawnych) przedmiotów czy z prowadzeniem serwisu sprzętów. Aby dążyć do zamkniętego obiegu, wprowadzono usługi:
- Decathlon 2nd Life – czyli sprzedaż produktów z drugiej ręki. Usługa ta jest ściśle związana z Decathlon Buyback – skupem używanych, niepotrzebnych sprzętów czy akcesoriów sportowych;
- Decathlon Rent – polega na możliwości wypożyczenia sprzętu sportowego – wypróbowania go lub wykorzystania przez krótki czas bez potrzeby zakupu;
- Decathlon Serwis – pozwala na naprawę uszkodzonego sprzętu, co przedłuża jego życie.
Wszystko to przekłada się na ograniczanie eksploatacji nieodnawialnych zasobów i zmniejszenie ilości generowanych odpadów. W 2022 r. udało się dać drugie życie aż 15 tys. produktów, co pozwoliło na zaoszczędzenie ekwiwalentu o wielkości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2). Serwisy Decathlon naprawiły z kolei aż 13 tys. przedmiotów. To jeszcze bardziej zwiększa radość z możliwości uprawiania sportu, prawda?
Na tym marka Decathlon jednak nie poprzestaje. Cele na przyszłość są ambitne i rozłożone w czasie, ale w końcu troska o planetę to maraton, a nie sprint. Plany obejmują m.in. montaż instalacji fotowoltaicznych na sklepach czy wymianę części pojazdów wykorzystywanych do transportu na modele elektryczne i gazowe. Firma nawiązała też długofalową współpracę z Fundacją Las na Zawsze, w ramach której do 2026 r. posadzi w Polsce co najmniej 10 ha lasów.
W misję zaangażowani są pracownicy Decathlon, znani sportowcy, influencerzy oraz... wszyscy, którzy chcą się do niej przyłączyć. W końcu to walka o nasze wspólne dobro! Czasem warto popatrzeć na problem z perspektywy kosmicznej, nabrać nieco dystansu i przystąpić do działania z jeszcze większą energią! Kto wie, może do sprawy przyłączą się również istoty z innych planet? Może one również chciałyby uprawiać sport, a nie mają do tego warunków? Zapewne już niedługo się o tym przekonamy...
Chcesz zadbać o to, by Ziemia wciąż była dobrym miejscem do uprawiania sportu? Przyłącz się do Misji Decathlon i zrób coś dobrego dla planety – ogranicz zużywanie wody i prądu, korzystaj z produktów używanych, zamień auto na rower albo posprzątaj zalegające w pobliskim parku śmieci. Wszystkie te elementy to małe kroki dla człowieka, które będą wielkimi krokami dla Ziemi.
Więcej szczegółów znajdziesz na stronie