Ratujmy planetę dla sportu. Weź udział w misji specjalnej i zadbaj o swoje miejsce na Ziemi

Ziemia jest jedynym miejscem we wszechświecie, gdzie istnieje sport – przekonuje marka Decathlon. Tymczasem stan naszej planety stale się pogarsza, a wraz z nim także warunki do aktywności fizycznej. Dlatego Decathlon organizuje nietypową misję kosmiczną, której celem jest... zadbanie o stan naszej planety. Przyłączysz się?

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Zanieczyszczenie powietrza, zmiany klimatu, kurczenie się surowców czy zanik bioróżnorodności to tylko część problemów, z jakimi borykają się przyroda i ludzie. Niestety, w dużym stopniu jest to wina działalności człowieka i rozbuchanego konsumpcjonizmu. Nie da się ukryć, że wpływ na stan środowiska mają również duże marki i prowadzona przez nie masowa produkcja. Dlatego właśnie Decathlon, jako marka odpowiedzialna, a jednocześnie firma o globalnym znaczeniu, od lat podejmuje działania, by ograniczać swój negatywny wpływ na środowisko. To właśnie ekologiczna Misja Decathlon.

Co udało się już zrobić i jakie są dalsze plany?

Działania związane ze zrównoważonym rozwojem w Decathlon Polska widoczne są na wielu płaszczyznach, takich jak redukcja śladu węglowego (w 2022 r. udało się go ograniczyć aż o 8 proc. w porównaniu do 2021 r.!), stosowanie zielonej energii, sadzenie lasów, minimalizacja zużycia plastiku, a nawet wsparcie pracowników w korzystaniu ze zrównoważonych form transportu.

Korzystanie z zielonej energii, sadzenie lasów, ograniczenie zużycia plastiku i przesiadka na zrównoważone formy transportu – te działania pozwoliły marce Decathlon ograniczyć swój ślad węglowy o kolejne 8 proc.

Ważną częścią tych działań jest także model ekonomii cyrkularnej, polegający na wydłużeniu cyklu życia produktów. Jest to związane m.in. ze sprzedażą używanych (ale sprawnych) przedmiotów czy z prowadzeniem serwisu sprzętów. Aby dążyć do zamkniętego obiegu, wprowadzono usługi:

  • Decathlon 2nd Life – czyli sprzedaż produktów z drugiej ręki. Usługa ta jest ściśle związana z Decathlon Buyback – skupem używanych, niepotrzebnych sprzętów czy akcesoriów sportowych;
  • Decathlon Rent – polega na możliwości wypożyczenia sprzętu sportowego – wypróbowania go lub wykorzystania przez krótki czas bez potrzeby zakupu; 
  • Decathlon Serwis – pozwala na naprawę uszkodzonego sprzętu, co przedłuża jego życie. 

Wszystko to przekłada się na ograniczanie eksploatacji nieodnawialnych zasobów i zmniejszenie ilości generowanych odpadów. W 2022 r. udało się dać drugie życie aż 15 tys. produktów, co pozwoliło na zaoszczędzenie ekwiwalentu o wielkości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2). Serwisy Decathlon naprawiły z kolei aż 13 tys. przedmiotów. To jeszcze bardziej zwiększa radość z możliwości uprawiania sportu, prawda?

Uratuj planetę dla sportu

Dołącz do Misji Decathlon i uratuj planetę dla sportu!

Ogranicz zużycie wody

Korzystaj z produktów używanych

Naprawiaj przedmioty

Zamień samochod na rower lub elektryczną hulajnogę

Uratuj planetę dla sportu

Na tym marka Decathlon jednak nie poprzestaje. Cele na przyszłość są ambitne i rozłożone w czasie, ale w końcu troska o planetę to maraton, a nie sprint. Plany obejmują m.in. montaż instalacji fotowoltaicznych na sklepach czy wymianę części pojazdów wykorzystywanych do transportu na modele elektryczne i gazowe. Firma nawiązała też długofalową współpracę z Fundacją Las na Zawsze, w ramach której do 2026 r. posadzi w Polsce co najmniej 10 ha lasów.

Misja Decathlon – przyłącz się!

W misję zaangażowani są pracownicy Decathlon, znani sportowcy, influencerzy oraz... wszyscy, którzy chcą się do niej przyłączyć. W końcu to walka o nasze wspólne dobro! Czasem warto popatrzeć na problem z perspektywy kosmicznej, nabrać nieco dystansu i przystąpić do działania z jeszcze większą energią! Kto wie, może do sprawy przyłączą się również istoty z innych planet? Może one również chciałyby uprawiać sport, a nie mają do tego warunków? Zapewne już niedługo się o tym przekonamy...

Chcesz zadbać o to, by Ziemia wciąż była dobrym miejscem do uprawiania sportu? Przyłącz się do Misji Decathlon i zrób coś dobrego dla planety – ogranicz zużywanie wody i prądu, korzystaj z produktów używanych, zamień auto na rower albo posprzątaj zalegające w pobliskim parku śmieci. Wszystkie te elementy to małe kroki dla człowieka, które będą wielkimi krokami dla Ziemi.

Więcej szczegółów znajdziesz na stronie

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Samochodem do pracy? Są inne możliwości

Samochody to szybki i wygodny środek transportu, który nie pozostaje jednak obojętny dla środowiska. Dlatego też warto pomyśleć o innych sposobach poruszania się po mieście – zwłaszcza w kontekście dojazdów do pracy. Tym bardziej, że coraz więcej firm zachęca swoich pracowników do przesiadania się na rower lub hulajnogę.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Czy wiecie, że auta odpowiadają nawet za 25 proc. zanieczyszczeń powietrza? Mimo coraz bardziej restrykcyjnych norm, jakie muszą spełniać pojazdy, wciąż w spalinach znajduje się szereg substancji szkodliwych dla ludzi i środowiska, takich jak tlenek węgla, tlenki siarki, tlenki azotu, sadza czy związki ołowiu. W miastach, gdzie ruch samochodów jest duży, stężenie spalin potęguje słabe przewietrzenie dużych aglomeracji miejskich i pylenie wtórne Co więcej, w przypadku dojazdów i powrotów do i z pracy większość z nas podróżuje w pojedynkę. Rzadkością są dwie lub trzy osoby w samochodzie. Przekłada się to na dużą emisję spalin w przeliczeniu na osobę i sprzyja powstawaniu uciążliwych korków. 

Alternatywne środki transportu

Wiosna sprzyja temu, by z samochodu przesiąść się na rower – zwłaszcza jeśli do pracy mamy niedaleko, a w okolicy znajdują się ścieżki rowerowe. Niesie to za sobą szereg korzyści nie tylko dla środowiska, ale też dla każdego z nas.

Jest wiele możliwości na dotarcie do pracy w bardziej zrównoważony sposób.

Dojazd do pracy to świetna okazja, by zażyć codziennej porcji ruchu, a tym samym poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie, dotlenić organizm i pozytywnie wpłynąć na krążenie i metabolizm. To ważne, tym bardziej, że nie zawsze po pracy znajdujemy czas na uprawianie sportu.

Poranne zatłoczone ulice sprawiają, że dojazd do biura w godzinach szczytu znacznie się wydłuża. Jadąc rowerem lub wybierając spacer można łatwo uniknąć stania w korku.

Dojazdy do pracy samochodem wiążą się często także z problemami z parkowaniem. Zdarza się bowiem, że dostępnych miejsc jest mniej niż chętnych lub trzeba za nie sporo zapłacić. To poważny problem, zwłaszcza gdy pracujemy w centrum miasta lub w miejscu, w którym znajduje się dużo biurowców czy innych zakładów pracy.

A co, jeśli nie chcemy przesiąść się na rower? Ekologiczną alternatywą dla samochodu jest także skuter elektryczny, który pozwala szybko pokonać dłuższy dystans, a jednocześnie łatwiej ominąć korki. Coraz więcej osób wybiera również hulajnogi elektryczne – jazda na nich nie wymaga bowiem tyle wysiłku, co przemieszczanie się na rowerze, a sprawia dużo przyjemności.

Ekomobilność w miejscu pracy

Do zmiany nawyków transportowych aktywnie zachęca swoich pracowników firma Decathlon. Jest to element planu marki, mającego na celu zmniejszanie jej negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Wybór bardziej ekologicznych środków transportu przekłada się na zmniejszenie ilości spalin generowanych w czasie dojazdów do pracy, a co za tym idzie redukcję śladu węglowego. Jako firma odpowiedzialna Decathlon rozumie, że każda globalna marka negatywnie oddziałuje na przyrodę oraz klimat i podejmuje działania, by wpływ ten minimalizować.

W tym celu firma podjęła konkretne kroki, m.in. dała pracownikom możliwość nieodpłatnego wypożyczenia rowerów, hulajnóg elektrycznych i skuterów elektrycznych. Propozycja ta spotkała się z dużym zainteresowaniem – w 2022 r. sprzęt był wypożyczony łącznie przez 591 dni. W pobliżu sklepów i magazynów Decathlon powstają też wygodne wiaty rowerowe.

Jaki dało to efekt? Liczba pracowników, którzy wybierają zrównoważony środek transportu, wzrosła od momentu uruchomienia projektu o 5,38 proc. Przełożyło się to również na spadek emisji dwutlenku węgla o 16,7 proc. 

W planach jest stawianie kolejnych wiat rowerowych oraz udostępnienie pracownikom następnej puli zrównoważonych środków transportu. Zmiany obejmą również flotę transportową, w której pojawią się pojazdy niskoemisyjne.

A Was, co jeszcze trzyma w samochodach? Wiosna to idealny czas na zmiany, które będą dobre dla środowiska i – przede wszystkim – dla nas samych.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Każdy zostawia ślad węglowy. Jak go ograniczyć?

O śladzie węglowym mówi się coraz częściej i w coraz większej liczbie kontekstów. Nic dziwnego – stanowi on mierzalny wskaźnik wpływu na środowisko. Mierzenie śladu węglowego jest więc ważnym działaniem, by efektywnie redukować swój wpływ na planetę.

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się:

Ślad węglowy pozostawiają nie tylko fabryki i globalne firmy. Generujemy go wszyscy, podejmując różne działania w naszym codziennym życiu. Co to znaczy? Istotną kwestią jest już sama konsumpcja dóbr i nasze wybory zakupowe. W ograniczaniu śladu węglowego może więc pomóc np. kupowanie produktów wytwarzanych w sposób jak najmniej inwazyjny dla środowiska. 

Jak zmierzyć swój ślad węglowy?

Na początek kilka słów wyjaśnienia. Ślad węglowy to suma gazów cieplarnianych emitowanych bezpośrednio i pośrednio przez osobę, produkt czy organizację. Duża emisja wpływa na zmiany klimatu, które pociągają za sobą katastrofalne skutki dla naszej planety i nas samych. 

Ślad węglowy jest więc bardzo wiarygodnym i mierzalnym wskaźnikiem, który obrazuje wpływ jednostek i firm na środowisko naturalne. Jego miarą jest tona ekwiwalentu dwutlenku węgla. W ślad węglowy wlicza się bardzo wiele czynników – zużycie energii w czasie transportu czy magazynowania produktu, emisja gazów cieplarnianych przy wydobywaniu surowców potrzebnych do zrobienia danej rzeczy etc. Ślad węglowy pozostawiają nie tylko procesy technologiczne, lecz także podróżowanie, przygotowywanie posiłków, uprawa roślin czy hodowla zwierząt. Widać więc wyraźnie, że praktycznie każda ludzka aktywność ma wpływ na przyrodę i klimat.

Czy wiesz że…

Każdy z nas w ciągu roku pozostawia ślad węglowy na poziomie ok. 10-11 ton CO2?

Szacuje się, że każdy Polak średnio pozostawia ślad węglowy o wartości ok. 10-11 ton dwutlenku węgla rocznie. Ślad węglowy firm i instytucji – co oczywiste – jest dużo większy. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw i organizacji bierze odpowiedzialność za swoje działania i podejmuje szereg aktywności, by zmniejszać ilość emitowanych do atmosfery gazów cieplarnianych. 

Jak ograniczyć ślad węglowy?

Zmiany w firmie, które mają ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko, mogą dotyczyć różnych obszarów działalności. Dobrym przykładem jest Decathlon Polska – marka, która od pięciu lat monitoruje swój ślad węglowy, a także stale stawia sobie kolejne ambitne cele. W efekcie w 2022 r. udało jej się zmniejszyć ślad węglowy o 8 proc. względem 2021 r. Jakie działania podjęła w tym celu?

Ogromne ilości gazów cieplarnianych są emitowane w wyniku spalania paliw kopalnych. Dlatego dobrym krokiem w stronę zmniejszania śladu węglowego jest stawianie na "zieloną energię", czyli pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak słońce, woda i wiatr. Już teraz sklep Decathlon w Olsztynie 20 proc. energii pozyskuje z instalacji fotowoltaicznej. Plan jest taki, by do końca 2026 r. 100 proc. energii zużywanej we wszystkich sklepach i magazynach marki pochodziło z OZE.

Coraz więcej produktów Decathlonu powstaje z tworzyw pochodzących z recyklingu. Przedmioty z kategorii Ecodesign są w przynajmniej 70 proc. wykonane z materiałów z drugiego obiegu, a ich sprzedaż stanowi obecnie ponad 22 proc. obrotu marki (w 2023 r. będzie to już ponad 30 proc.). Korzystanie z produktów z recyklingu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszanie śladu węglowego. Zużywa bowiem znacznie mniej energii niż produkcja od podstaw.

Decathlon Polska wdraża również projekt Ecomobility. Przy sklepach i magazynach montowane są wiaty rowerowe, a pracownicy są zachęcani do wypożyczania zrównoważonych środków transportu, takich jak rowery, skutery elektryczne czy hulajnogi elektryczne. W tej chwili marka może pochwalić się spadkiem emisji dwutlenku węgla, związanej z dojazdami pracowników do pracy, o 16,7 proc.

Na redukcję śladu węglowego wpływ ma również wybór energooszczędnego oświetlenia. Obecnie korzystają z niego wszystkie salony Decathlon w Polsce.

Decathlon Polska proponuje także swoim klientom usługi pozwalające dać produktom drugie życie. Skup, naprawa i sprzedaż używanego sprzętu w 2022 r. przełożyły się na zaoszczędzenie ekwiwalentu w wysokości 105 ton CO2 (przy produkcji jednego produktu Decathlon generuje średnio 7 kg CO2, a w 2022 r. marka dała drugie życie 15 tys. produktów).

To na pewno nie koniec. Decathlon Polska ma bowiem jeszcze wiele ambitnych planów, w tym wymianę części floty na pojazdy bardziej ekologiczne czy projekt mający na celu zmniejszenie zużycia plastiku w transporcie. 

autor: Katarzyna Sikorska
podziel się: